کاربرد دفتر شطرنجی

کاغذ شطرنجی ده میلیمتر

 

تابحال شاید با دیدن دفاتر شطرنجی براتون سوال پیش آمده باشه که چه کاربردی دارد، در زیر نمونه هایی از کاربرد دفتر شطرنجی را آوردیم.

  1. دفتر شطرنجی چیست؟
  2. کاربرد دفتر شطرنجی برای طراحان گرافیک
  3. کاربرد دفتر شطرنجی برای رشته‌های مهندسی
  4. کاربرد دفتر شطرنجی در قالیبافی
  5. کاربرد دفتر شطرنجی برای دبستانیها

دفتر شطرنجی چیست؟

در فرهنگ عمید آماده است: «دسته کاغذ ته‌دوزی شده به شکل کتاب که در آن مطالب و اشعار یا حساب‌ها را می نویسند». دفتر شطرنجی، همان‌طور که از اسمش مشخص است، دفتری با برگه‌های شطرنجی است. در دفاتر شطرنجی، برگه‌ها با خطوط آبی و ظریفی به صورت افقی و عمودی یک شبکه منظم و خط کشی شده که این خطوط نوعی راهنما برای رسم اشکال، داده‌ها، منحنی‌ها در رشته های مهندسی و ریاضی کاربرد دارد. این برگه‌های شطرنجی را معمولا با نام‌های دیگری مثل کاغذ شبکه‌ای، کاغذ مختصات و کاغذ رسم می شناسند و البته این برگه‌ها به صورت تک برگ و دفتر صحافی می‌کنند.

کاربرد دفتر شطرنجی بری طراحان گرافیک

بیشترین کاربرد دفتر شطرنجی در رسم الگو است. مثلا طراحان گرافیک در طراحی لوگو و نقش‌ها از این دفتر برای کشیدن الگوها و تکرار نقوش، زیاد استفاده می‌کنند. روش کار به این صورت است که نقش در مقیاس کوچک روی کاغذ شطرنجی کشیده می‌شود. سپس با استفاده از همان نسبت و تناسب، در مقیاس بزرگ‌تر در برنامه‌ کورل دراو الگو پیاده می‌شود و در نهایت لوگو بر مبنای آن طراحی می‌شود. از این روش تنها برای دوخت لباس استفاده نمی‌شود بلکه در بسیاری از کارهای فنی و هنری کاربرد دارد.

استفاده از کاغذ شطرنجی در این رشته‌ها به دقیق‌تر شدن اندازه‌ها و تمیزی و ظرافت کار کمک می‌کند.

کاربرد دفتر شطرنجی برای رشته‌های مهندسی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای دفتر شطرنجی مربوط به کار رشته‌های مختلف مهندسی، نقشه‌کشی و معماری است. دفتر شطرنجی این مزیت را دارد که به صورت منظم و دقیق خانه‌هایی را در اختیار کاربر می‌گذارد تا با دانستن مختصات دقیق صفحه به ترسیم بپردازند. در مدل‌های مختلف دفترهای شطرنجی خانه‌ها به اندازه های یک میلیمتر، پنج میلیمتر و یک سانتیمتر وجود دارد. به این ترتیب، طراح با کمک این خانه‌های شطرنجی میتواند جای درست و بدون نیاز به اندازه‌گیری با خط کش، خطوط را رسم کند

انواع دفتر شطرنجی در فروشگاه اینترنتی دفتران

کاربرد دفتر شطرنجی در قالیبافی

هنرمندان طراح نقش فرش، هر یک از خانه‌ها را یک گره به حساب می‌آورند و نقشه‌ی فرش را طراحی می‌کنند. در واقع این نیز یکی از زیرمجموعه‌های هنری کاربرد دفتر شطرنجی است.

در کشیدن نقشه قالی از کاغذ یا دفتر شطرنجی استفاده می‌شود. مقیاس‌ خانه‌ها برای استفاده به این منظور معمولا یک میلی‌متر است.

کاربرد دفتر شطرنجی برای دبستانی‌ها

پیش‌دبستانی، به‌عنوان گام‌های اول آموزش، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر آجرهای اول یادگیری، درست گذاشته شوند، مسیر تحصیلی، هموار و کم‌دست‌انداز می‌شود. این دفتر ابزاری برای تقویت مهارت‌های کودک است. دفتر شطرنجی در دوران پیش دبستانی، به خلاقیت و یادگیری دانش آموزان کمک شایانی می‌کند. دفتر شطرنجی، با استفاده از هنر جذاب نقاشی و رنگ‌آمیزی، سعی دارد کودک شما را با مفاهیم اولیه‌ی ارتباط بین اشکال و ریاضیات آشنا کند. در این دفتر، کودک طرح‌هایی را که مربی برایش کشیده‌ است را کامل می‌کند. همین مسئله باعث تقویت ریاضیات، تقویت هوش، تقویت‌ مهارت‌های ظریف حرکتی مثل نوشتن یا در دست گرفتن مداد و… می‌شود.

صفحه‌های این دفتر، به قسمت‌های مساوی تقسیم شده‌اند، تا کودک در آن‌ها مفاهیمی مثل ریاضی، نقاشی، رنگ‌ها و… را تمرین کند. این دفتر به دانش‌آموزان کمک می‌کند، الگوهای تکرار شونده را یاد بگیرند. الگوها، سنگ بنای بسیاری از هنرها و علوم، مثل موسیقی و ریاضی هستند. با کمک دفتر شطرنجی می‌توان برای کودکان در مقاطع پیش دبستان و دبستان، تمریناتی برای شناخت الگوها ساخت. دفتر شطرنجی پیش دبستانی نوعی از دفترهای تمرینی است. در این دفتر می‌توان الگوهای مختلفی را طراحی کرد و از دانش‌آموزان خواست آن‌ها را تکمیل کنند.

به طور کلی کاربرد دفتر شطرنجی برای پیش دبستانی و پایه اول را می‌توان این موارد دانست:

– درک مفهوم فضا، کادر و اندازه

– تقویت حافظه

– تقویت مهارت دست ورزی

– تقویت هماهنگی میان چشم و دست

– تفاوت رنگ‌‌ها

 

نادر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 5 =